Escritura hipermedia y lectoautores.
Isidro Moreno
(Universidad Complutense de Madrid)
Si l’escriptura amb el suport llibre ens permetia la
interpretació del lector l’escriptura
hipermèdia ens permet la participació del lector, i com diu el text, “una serie de factores exclusivos de la persona:
fluidez, flexibilidad, originalidad, redefinición, penetración, análisis,
síntesis, sensibilidad, motivación.., factores de creatividad que sistematizó
Guilford y que completaron otros autores como Moles, factores claves para
alcanzar la compleja linealidad totalmente antagónica al funcionamiento de las
redes neuronales del cerebro; una linealidad obligatoria en el mundo analógico, algo que no ocurre en la
oralidad donde el relato-autor podía variar el relato dependiendo de sus
circunstancias personales y de su auditorio coautorial.
Sembla ser doncs que amb l’escriptura hipermèdia
podem recuperar, o més ben dit, ens podem apropar al que sembla
més la comunicació oral. Així, la comunicació entre les persones evoluciona en funció que ho fa la tecnologia,
ja que amb els nous mitjans s’amplia les possibilitats de comunicació. Per
tant, ara amb els ordinadors i el
sistema digital ha sorgit l’escriptura hipermèdia. Ara però, l’important penso
que és fer-ne una comunicació
enriquidora i de profit. Una cosa és el que ens proporciona la tecnologia, amb les
màquines, i l’altra és l’aportació
humana, amb les seves inquietuds, interessos els quals poden ser més
superficials, com si diguéssim per passar el temps, o més profund amb
l’adquisició de coneixements.
Com diu el
text, “Autores y lectoautores no tienen porque ser
tecnólogos, pero si deben conocer la narrativa hipermedia. De lo contrario, los
mejores, a lo más, serán inteligentes iletrados que conforman un nuevo mester
de juglaría hipermedia; pero hay que buscar
la excelencia de la narrativa hipermedia que conlleve el conocimiento
profundo.”
“….Se pone de
manifiesto la complejidad de los supuestos códigos compartidos en el proceso de
comunicación. Los lectoautores pueden traspasar la superficie de la interfaz
para buscar en la profundad que deseen. Decía Ortega que algunas personas se
niegan a reconocer la profundidad de algo porque exigen que lo profundo se
matice como superficial. No es extraño encontrar sistemas hipermedia, que
podríamos llamar torrenciales, en los que debajo de la interfaz no hay apenas
fondo, pues son sólo ruido y una fina cortina de agua. El museo debe mostrar su profundidad frente a la superficialidad de los
parques temáticos y sus sistemas hiperemdias deben facilitar esa inmersión
hacia la profundidad que sea capaz de llegar el lectoautor.”
És veritat que amb la comunicació a través de la Xarxa s'han ampliat, quasi fins l'infinit, les comunicacions. Però com tu indiques d'una banda, aquesta comunicació pot ser de molt baixa qualitat, pur “divertimento”, i de l'altre, la idea del lectoautor, ara per ara, sembla més un desig dels defensors de l'hipertext que una realitat propera.
ResponEliminaJulià Naval
Maria, sobre aquestes paraules que cites de Moreno: "... sus sistemas hipermedias deben facilitar esa inmersión ..."; la immersió és un dels problemes amb que es troba la interactivitat. En la ponència de Domingo Sánchez-Mesa es veu com a més interactivitat menys immersió. És un d'aquells aspectes de l'hipertextualitat en els quals cal anar aprofundint i experimentant.
ResponElimina