diumenge, 13 de maig del 2012


Escritura hipermedia y lectoautores.

Isidro  Moreno
(Universidad Complutense de Madrid)


Si l’escriptura amb el suport llibre ens permetia la interpretació del lector  l’escriptura hipermèdia ens permet la participació del lector,  i com diu el text, “una serie de factores exclusivos de la persona: fluidez, flexibilidad, originalidad, redefinición, penetración, análisis, síntesis, sensibilidad, motivación.., factores de creatividad que sistematizó Guilford y que completaron otros autores como Moles, factores claves para alcanzar la compleja linealidad totalmente antagónica al funcionamiento de las redes neuronales del cerebro; una linealidad obligatoria en  el mundo analógico, algo que no ocurre en la oralidad donde el relato-autor podía variar el relato dependiendo de sus circunstancias personales y de su auditorio coautorial.


Sembla ser doncs que amb l’escriptura hipermèdia podem recuperar, o més ben dit, ens podem apropar  al que sembla  més  la comunicació oral. Així,  la comunicació entre les persones  evoluciona en funció que ho fa la tecnologia, ja que amb els nous mitjans s’amplia les possibilitats de comunicació. Per tant,  ara amb els ordinadors i el sistema digital ha sorgit l’escriptura hipermèdia. Ara però, l’important penso que  és fer-ne una comunicació enriquidora i de profit. Una cosa és el que ens proporciona la tecnologia, amb les màquines, i l’altra  és l’aportació humana, amb les seves inquietuds, interessos els quals poden ser més superficials, com si diguéssim per passar el temps, o més profund amb l’adquisició  de coneixements.

 Com diu el text, Autores y lectoautores no tienen porque ser tecnólogos, pero si deben conocer la narrativa hipermedia. De lo contrario, los mejores, a lo más, serán inteligentes iletrados que conforman un nuevo mester de juglaría hipermedia; pero hay que buscar  la excelencia de la narrativa hipermedia que conlleve el conocimiento profundo.”
….Se pone de manifiesto la complejidad de los supuestos códigos compartidos en el proceso de comunicación. Los lectoautores pueden traspasar la superficie de la interfaz para buscar en la profundad que deseen. Decía Ortega que algunas personas se niegan a reconocer la profundidad de algo porque exigen que lo profundo se matice como superficial. No es extraño encontrar sistemas hipermedia, que podríamos llamar torrenciales, en los que debajo de la interfaz no hay apenas fondo, pues son sólo ruido y una fina cortina de agua. El museo debe mostrar su profundidad frente a la superficialidad de los parques temáticos y sus sistemas hiperemdias deben facilitar esa inmersión hacia la profundidad que sea capaz de llegar el lectoautor.”

2 comentaris:

  1. És veritat que amb la comunicació a través de la Xarxa s'han ampliat, quasi fins l'infinit, les comunicacions. Però com tu indiques d'una banda, aquesta comunicació pot ser de molt baixa qualitat, pur “divertimento”, i de l'altre, la idea del lectoautor, ara per ara, sembla més un desig dels defensors de l'hipertext que una realitat propera.

    Julià Naval

    ResponElimina
  2. Maria, sobre aquestes paraules que cites de Moreno: "... sus sistemas hipermedias deben facilitar esa inmersión ..."; la immersió és un dels problemes amb que es troba la interactivitat. En la ponència de Domingo Sánchez-Mesa es veu com a més interactivitat menys immersió. És un d'aquells aspectes de l'hipertextualitat en els quals cal anar aprofundint i experimentant.

    ResponElimina